Kota Paling Hijau di Dunia

Kota Kota Paling Hijau

Perubahan iklim menjadi hal baru yang sekarang sedang diperdebatkan. Demi menjaga kelangsungan bumi sebagai sebuah planet yang didiami manusia, pengusahaan penghijauan dan penggunaan tenaga untuk keperluan manusia di masa sekarang dan di masa yang akan datang telah dipertimbangkan. Beberapa bandar di dunia bahkan telah mengusahakan untuk menjadikan bandar mereka sebagai bandar yang hijau dengan penggunaan tenaga yang benar-benar murni dari alam, tetapi tidak mengeksploitasi alam. Ini adalah 5 bandar yang paling 'hijau' yang menggunakan tenaga alam untuk kehidupan yang lebih baik:

Vancouver, Canada


Daerah yang baru saja di percaya untuk mengadakan Olimpik musim sejuk pertama di muka bumi yang mengusung tema sustainable ini, memanfaatkan sampah elektronik sebagai pingat, membina stadium yang sangat "green". namun ini bukan cuma sebuah usaha kerana adanya Olimpik musim sejuk. Vancouver telah berkemas sejak dulu. 90% keperluan elektrik bandar ini terhasil dari hydroelectric. Angin, matahari, gelombang dan tidal energy telah digunakan secara meluas untuk menjaga kelestarian alam sekitar di bandar ini.

Datuk Bandar Vancouver, Gregor Robertson mengatakan di laman rasmi bandar Vancouver bahawa "Vancouver akan menjadi bandar yang paling hijau di dunia pada tahun 2020?. Untuk itu warga Vancouver yang sering disebut dengan Vancouverites ingin tinggal di sebuah bandar yang hidup, berpatutan dan berterusan. 


Kami menghargai keindahan yang luar biasa alam sekitar kita, merayakan kepelbagaian, dan bekerja untuk membina masa depan yang bijak dan hijau. Konvergensi teknologi dan isu-isu persekitaran telah mengubah ekonomi dunia. Vancouver adalah pemimpin menarik dan pemikir yang ingin melabur dan bekerja di sebuah bandar yang menawarkan sebuah bandar hijau yang menjanjikan masa depan, sebuah bandar yang menghargai warisan alam dan menawarkan penglibatan semua pihak.

Malmo, Sweden


Ini adalah salah satu bandar antarabangsa yang difokuskan pada ruang hijau. Terkenal dengan taman mereka, tetapi juga pada pembangunan bandar yang berterusan. Ini adalah salah satu bandar terbesar di Sweden dan benar-benar bandar yang indah. Mereka telah mengubah persekitaran mereka menjadi daerah yang mesra alam sekitar.

Di bandar ini, anda akan menemui banyak orang berbasikal kerana di bandar ini banyak dibina jalan khusus untuk mereka yang berbasikal. Bandar ini sangat menghargai langit hijau mereka dan tidak mahu langit hijau mereka menjadi berpolusi. 


Hari ini sekitar 20% dari populasi Malmo berasal dari berbagai negara, membuatnya menjadi bandar yang paling kosmopolitan di Sweden. Hal ini telah menyumbang terhadap kehidupan budaya yang kaya dan kesempatan menikmati banyak makanan enak dan eksotik. Hari ini bandar industri tua telah diganti dengan luas wilayah pinggiran kota kelas menengah moden, perumahan dan persekitaran penempatan yang mesra alam sekitar.

Curitiba, Brazil


Curitiba adalah sebuah bandar di selatan Brazil dan ibu negara bahagian Paraná (estado) sejak 1854. Bandar ini ditubuhkan pada 1654 sebagai sebuah kem perlombongan emas. Populasi: 1.8 juta (2007).

Dari awal abad ke-19, bandar itu telah menerima banyak pendatang dari Jerman, Itali, dan Poland, dan imigresen terus berlangsung selama abad ke-20 dengan kedatangan bangsa Siria dan Jepun, serta masuknya secara besar-besaran asing dari kawasan luar bandar. Bandar ini memiliki banyak sekali ruang hijau seperti taman dan kebun botani yang sangat indah seperti Bosque Alemão, Bosque de Portugal, Bosque Italiano, dan lain-lain. Bandar ini difokuskan untuk menjadi bandar yang paling hijau dan para penduduk disyorkan untuk meninggalkan kereta mereka di rumah.

Portland Oregon, USA


Markas dari team NBA Portland Blazzers ini memang sedang giat-giatnya berbenah menyambut dunia baru yang penuh dengan warna hijau dan juga sihat untuk didiami.

Walaupun banyak bandar di AS sekarang lebih senang menggunakan pusat cepat, ini adalah bandar pertama yang fokus pada alternatif transit dengan cahaya-rel dan rangkaian jalur basikal yang luas untuk menggalakkan orang meninggalkan kereta mereka di rumah. Juga merupakan salah satu kota pertama yang berjanji untuk mengurangkan pembebasan dan memulakan peralihan bangunan untuk menggunakan bahan-bahan yang boleh dikitar semula.

Reykjavik, Iceland


Iceland, sebuah negara yang sudah sangat dekat dengan kutub utara ini, telah menggunakan pola hijau untuk kotanya, di mana bekalan elektrik 100% di pasok dari hydroelctricity dan panas bumi, sistem trasportasi juga sudah sangat hijau dengan menggunakan bas hydrogen

Sebuah bandar yang paling hijau di Eropah dan dunia, serta bandar dengan langit yang bersih dan biru di dunia. Bandar ini hanya menerima 4 jam panas pada musim sejuk dan malam yang sangat bersinar pada musim sejuk, ini kerana letak geografinya sudah sangat dekat dengan ku

0 Response to "Kota Paling Hijau di Dunia"

Posting Komentar